Vloženo: 31.08.2011 Autor: Jakub Štursa / Odbor školství JMK

Stanovisko MŠMT ČR k ustanovení § 65 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve vztahu k nabytí účinnosti zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce

Podle ustanovení § 65 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), se na žáky při praktickém vyučování vztahují některá ustanovení zákoníku práce; mimo jiné také ta ustanovení, která upravují týdenní pracovní dobu. Je tedy povinností právnické osoby vykonávající činnost školy či školského zařízení, uskutečňuje-li se praktické vyučování ve škole či školském zařízení, nebo fyzické či právnické osoby, uskutečňuje-li se praktické vyučování na jejich pracovištích, aby vždy zajistily dodržení ustanovení § 65 odst. 3 školského zákona, potažmo tedy ustanovení platného a účinného zákoníku práce.

V souladu s ustanovením § 65 odst. 3 školského zákona, resp. v návaznosti na něj s ustanovením § 79  odst. 2 písm. d) zákona č. 262/2006 Sb., může žák mladší 18 let vykonávat odborný výcvik nejvýše 30 hodin týdně a zároveň doba odborného výcviku v jednotlivém dni nesmí přesáhnout 6 hodin. Žák konající odborný výcvik tedy může v jednotlivém dni být na pracovišti, kde odborný výcvik koná, nejvýše 6 hodin, aby byly splněny podmínky právních předpisů. Podmínka, že žák, který koná odborný výcvik může být na pracovišti vždy nejvýše 6 hodin denně, vyplývá z ustanovení § 78 odst. 1 písm. a) zákona č. 262/2006 Sb., v němž je stanoveno, že pracovní dobou je doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci, a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele, což se podle ustanovení § 65 odst. 3 školského zákona vztahuje i na žáky při praktickém vyučování.

Dále podle vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění vyhlášky č. 374/2006 Sb., platí, že organizaci teoretického vyučování (§ 11) a odborného výcviku (§ 13) stanoví ředitel školy, a to podle zásad uvedených v příslušných ustanoveních vyhlášky. Ředitel školy musí při stanovování organizace (jak teoretického, tak praktického) vyučování dodržet podmínky vztahující se k počátku a konci vyučování a maximální délce vyučování v jednom dni. Současně též musí při stanovení organizace vyučování dodržet platné učební osnovy daného oboru vzdělání.

Dále lze uvést, že právní předpisy ve svých ustanoveních nevylučují kombinaci teoretického vyučování a odborného výcviku v jednom dni. V této souvislosti je však potřeba zdůraznit, že teoretické vyučování a odborný výcvik musí být od sebe zřetelně odděleny, neboť žák může být na pracovišti, na kterém vykonává odborný výcvik maximálně po dobu 6 hodin denně, aby byly dodrženy podmínky § 65 odst. 3 školského zákona či nedocházelo k obcházení tohoto ustanovení.

Ředitel školy odpovídá za to, že škola poskytuje vzdělávání v souladu se školským zákonem (§ 164 odst. 1 písm. b) školského zákona), a proto odpovídá i za dodržení ustanovení § 65 odst. 3 školského zákona.

Ředitel školy může nastalou situaci ve vztahu k pedagogickým pracovníkům řešit zejména vhodnou organizací práce, resp. odborného výcviku (např. sníží rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogického pracovníka na další pololetí školního vyučování, jak mu to umožňuje ustanovení § 23 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů; určí žákům konajícím odborný výcvik odlišný (postupný) nástup na pracoviště, na kterém se odborný výcvik koná a zajistí jeho konání v nejvýše povolené délce. Žáci se tak nebudou účastnit odborného výcviku všichni najednou a tím zároveň dojde k efektivnějšímu odbornému výcviku žáků, neboť se jim učitel odborného výcviku bude moci více věnovat, budou-li konat výcvik postupně v menších skupinách.).

Související dokumenty