1. učitelé cizích jazyků základní školy, střední školy, vyšší odborné školy
Jedná se o učitele všeobecně vzdělávacích předmětů, tzn. že odbornou kvalifikaci mohou splnit jako:
- učitel všeobecně vzdělávacích předmětů – v tomto případě platí, že se nezkoumá (tak jako u jiných vyučovacích předmětů) aprobace, ale pouze odborná kvalifikace => je-li někdo kvalifikován např. k výuce českého jazyka a dějepisu, je kvalifikován k výuce jakéhokoliv všeobecně vzdělávacího předmětu, tedy i cizího jazyka
- podle ustanovení § 12 zákona o pedagogických pracovnících – jedná se o speciální právní úpravu oproti úpravě odborné kvalifikace všeobecně vzdělávacích předmětů obecně – na rozdíl od úpravy odborné kvalifikace všeobecně vzdělávacích předmětů obecně u učitelů cizích jazyků zákon o pedagogických pracovnících nepožaduje zaměření na určitý druh, typ nebo stupeň školy => tzn. že bez ohledu na skutečnost, na který druh, typ nebo stupeň školy má učitel cizího jazyka učitelství cizího jazyka zaměřeno, splňuje odbornou kvalifikaci pro výuku cizího jazyka na všechny druhy, typy nebo stupně školy
U učitelů cizích jazyků předchozí právní předpis (vyhláška č. 139/1997 Sb.) připouštěl:
- jednooborové vysokoškolské vzdělání učitelství cizích jazyků, nebo
- bakalářské studium pro výuku cizích jazyků, jen pro výuku příslušného jazyka
tedy nepožadoval výslovně VŠ vzdělání v magisterském studijním programu.
Z výše uvedeného tedy plyne, že s ohledem na ustanovení § 30 zákona o pedagogických pracovnících, pokud učitel cizího jazyka získal do 31.12.2004 VŠ vzdělání v bakalářském studijním programu zaměřené na výuku cizích jazyků, je jednak odborně kvalifikovaný, jednak má vysokoškolské vzdělání.
2. učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů
V některých případech (např. u učitelů 2. stupně základní školy, střední školy, vyšší odborné školy) zákon o pedagogických pracovnících připouští:
- VŠ vzdělání v magisterském studijním programu studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu + určité pedagogické vzdělání.
V takovém případě si podle našeho názoru nemůže učitel rozšířit odbornou kvalifikaci na další předmět – jiný předmět, než ten, který odpovídá tomu, co vystudoval - protože na rozdíl od učitelů s primárně pedagogickým vzděláním, kteří mají odbornou kvalifikaci na „všechno“ na daném typu, druhu, resp. stupně školy, má učitel s primárně nepedagogickým vzděláním odbornou kvalifikaci vždy pouze k výuce toho předmětu, který vystudoval (nebo je mu příbuzný)
3. POZOR na ustanovení § 22 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících, podle kterého pedagogický pracovník, který vykonává přímou pedagogickou činnost, pro kterou má odbornou kvalifikaci, ve větším rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti, než je polovina jemu stanoveného rozsahu hodin podle § 23 odst. 1, splňuje pro pracovněprávní účely předpoklad odborné kvalifikace.
Pokud je týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti učitele základní školy 22 vyučovacích hodin týdně a on učí 11 hodin na 1. stupni a 11 na 2. stupni, a odbornou kvalifikaci splňuje např. pouze pro 2. stupeň, pak výše uvedenou podmínku nesplňuje a předpoklad odborné kvalifikace nesplňuje.
4. Pedagogičtí pracovníci, kteří získali odbornou kvalifikaci před 1.1.2005 (před účinností zákona o pedagogických pracovnících):
Na rozdíl od zákona o pedagogických pracovnících vyhláška č. 139/1997 Sb. a vyhláška č. 59/1985 Sb. nepožadovala v některých případech u „doplňujícího pedagogického studia“ zaměření na konkrétní druh, typ nebo stupeň školy. Tzn. že pokud pedagogický pracovník získal do 31.12.2004 „doplňující pedagogické studium“, je v některých případech možné, že bude splňovat odbornou kvalifikaci, i když „DPS“ bude výslovně zaměřeno na jiný druh, typ nebo stupeň školy – je třeba posuzovat individuálně a za použití právního předpisu:
Srovnej:
učitel 2. stupně základní školy:
zákon o pedagogických pracovnících:
- vysokoškolské vzdělání získané studiem v akreditovaném magisterském studijním programu studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů druhého stupně základní školy.
vyhláška č. 139/1997 Sb.:
- vysokoškolské vzdělání neučitelské příslušného nebo příbuzného studijního oboru odpovídajícího charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího předmětu doplněné pedagogickým studiem, popřípadě rozšířené studiem zaměřeným na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů.