Nový newsletter Metodického portálu RVP.CZčíslo 10, říjen/2017 |
||||||
Zapište si do kalendáře termíny online setkání od 20:00 |
||||||
|
||||||
Téma měsíce: Mezinárodní den hudby (1. 10.) |
||||||
Modul Články |
Modul DUM |
Z ostatních modulů |
||||
Nové zvuky Příspěvek předkládá a komentuje několik podnětů pro hudebně tvůrčí činnost ve škole, jak ji koncipuje George Self ve své práci New Sounds in Class. Ta ani přes časový odstup více než čtyřiceti let nepozbyla na aktuálnosti a může i dnes napomáhat k poznávání zde dosud málo prozkoumaného hudebněpedagogického terénu. Tvorba partitur pro školní soubory s využitím notačního softwaru Článek se zabývá možnostmi využití notačního softwaru ve škole a jeho výhodami při vytváření repertoáru pro školní instrumentální soubory. Kytara a vzdělávací technologie 1 První díl pojednává o vybraných databázích písní a webových stránkách zaměřených zejména na hudební teorii. Druhý navazující díl pojednává o aplikacích, výukových videích využitelných k podpoře výuky hry na kytaru. Kompozice jako součást hudební výchovy Příspěvek shrnuje základní teoretická východiska začlenění kompozice do oblasti hudební výchovy, která jsou v každé své vývojové etapě určována jak progresivními, tak i konzervativními koncepčními přístupy. Hudební pedagog v postmoderní společnosti Otázka autority a postavení hudebního pedagoga v naší rychle se měnící postmoderní společnosti. Pro názorné přiblížení tří typů autoritativních vztahů mezi učitelem hudby a žákem v hromadné hudební výchově a individuální nástrojové přípravě jsou využity tří metaforické symboly. Zpívaná poezie Báseň v sobě skrývá kromě rytmu i tóny hudby. Často si přímo říká o zhudebnění – Láska je jako večernice plující temnou oblohou… Na druhou stranu, kolik poetiky v sobě ukrývají texty písničkářů… |
Hudební skladatelé Prezentace o nejvýznamnějších českých i světových hudebních skladatelích. Obsahuje i odkazy na hudební ukázky a související weby. Poslechové hádanky Pracovní list k poslechu skladby Karneval zvířat. Úkoly jsou zaměřeny na vnímání charakteru hudby, použití hudebních nástrojů, osvojení nových informací formou křížovky. Správně vyplněný pracovní list shrnuje základní informace o autorovi a díle. Soubor Odkazy.doc obsahuje odkazy pro ukázky potřebné k pracovnímu listu. Hudební styly – blues Prezentace seznamuje s hudebním stylem blues, jeho vznikem, vývojem a hlavními představiteli. Materiál obsahuje odkazy na ukázky tvorby jednotlivých představitelů a také několik snímků s otázkami a úkoly, které jsou zároveň dostupné jako pracovní list ve formátu WORD. Škola v rytmu klasiky – Antonín Dvořák DUM vznikl jako jeden z výstupů projektu Škola v rytmu klasiky, který realizovala v roce 2014 Společnost pro kvalitu školy, o. s. Představuje základní momenty života skladatele a jedno z jeho významných děl. Metodický materiál přináší postup, jak propojovat klasickou výuku využívající ICT s rytmoterapií. Vše doplňují podpůrné materiály v elektronické podobě. Elementární úderová technika rukou pro bicí – 1. díl Základní údery a držení paliček. Georg Friedrich Händel Cílem DUMu je seznámení žáků hudební výchovy na gymnáziu se životem a dílem G. F. Händela. Aktivními činnostmi jsou: poslech, křížovka, test, nácvik části oratoria. Propojené předměty jsou: hudební výchova; dějepis; výtvarná výchova; dramatická výchova. |
Modul Audiovideo: Možnostmi širšího pojetí hudební výchovy a možného propojení s dalšími předměty nebo náměty na konkrétní činnosti k zapojení třídy (hlas, artikulace, instrumentace a skupinové hraní, nácviky a improvizace, rytmus, harmonie, poslech, projekty…) nás provedl Bc. Ondřej Tichý. Ukázka výuky hudební výchovy, která kombinuje frontální i skupinovou práci žáků (částečně individuální) a využívá dostupných hudebních pomůcek pro nácvik rock´n´rollu. Modul Diskuze: |
||||
Modul Obrázky a citace |
||||||
ml991. Pixabay.com: [online]. [cit. 2017-09-26]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <https://pixabay.com/en/violin-musical-instrument-music-924349/>. |
||||||
|
Newsletter Metodického portálu vydává NÚV Weilova 1271/6, 102 00, Praha 10 ISSN: 1802-4785 |
vedoucí resortního úkolu Mgr. Ivo Krobot +420 274 022 614 |
NovĂ˝ newsletter MetodickĂ©ho portálu RVP.CZÄŤĂslo 10, Ĺ™Ăjen/2017 |
||||||
Zapište si do kalendáře termĂny online setkánĂ od 20:00 |
||||||
|
||||||
TĂ©ma mÄ›sĂce: MezinárodnĂ den hudby (1. 10.) |
||||||
Modul Články |
Modul DUM |
Z ostatnĂch modulĹŻ |
||||
NovĂ© zvuky autor: Petr Drkula PĹ™ĂspÄ›vek pĹ™edkládá a komentuje nÄ›kolik podnÄ›tĹŻ pro hudebnÄ› tvĹŻrÄŤĂ ÄŤinnost ve škole, jak ji koncipuje George Self ve svĂ© práci New Sounds in Class. Ta ani pĹ™es ÄŤasovĂ˝ odstup vĂce neĹľ ÄŤtyĹ™iceti let nepozbyla na aktuálnosti a mĹŻĹľe i dnes napomáhat k poznávánĂ zde dosud málo prozkoumanĂ©ho hudebnÄ›pedagogickĂ©ho terĂ©nu. Tvorba partitur pro školnĂ soubory s vyuĹľitĂm notaÄŤnĂho softwaru ÄŚlánek se zabĂ˝vá moĹľnostmi vyuĹľitĂ notaÄŤnĂho softwaru ve škole a jeho vĂ˝hodami pĹ™i vytvářenĂ repertoáru pro školnĂ instrumentálnĂ soubory. Kytara a vzdÄ›lávacĂ technologie 1 PrvnĂ dĂl pojednává o vybranĂ˝ch databázĂch pĂsnĂ a webovĂ˝ch stránkách zaměřenĂ˝ch zejmĂ©na na hudebnĂ teorii. DruhĂ˝ navazujĂcĂ dĂl pojednává o aplikacĂch, vĂ˝ukovĂ˝ch videĂch vyuĹľitelnĂ˝ch k podpoĹ™e vĂ˝uky hry na kytaru. Kompozice jako součást hudebnĂ vĂ˝chovy PĹ™ĂspÄ›vek shrnuje základnĂ teoretická vĂ˝chodiska zaÄŤlenÄ›nĂ kompozice do oblasti hudebnĂ vĂ˝chovy, která jsou v kaĹľdĂ© svĂ© vĂ˝vojovĂ© etapÄ› urÄŤována jak progresivnĂmi, tak i konzervativnĂmi koncepÄŤnĂmi pĹ™Ăstupy. HudebnĂ pedagog v postmodernĂ spoleÄŤnosti Otázka autority a postavenĂ hudebnĂho pedagoga v našà rychle se mÄ›nĂcĂ postmodernĂ spoleÄŤnosti. Pro názornĂ© pĹ™iblĂĹľenĂ třà typĹŻ autoritativnĂch vztahĹŻ mezi uÄŤitelem hudby a žákem v hromadnĂ© hudebnĂ vĂ˝chovÄ› a individuálnĂ nástrojovĂ© pĹ™ĂpravÄ› jsou vyuĹľity třà metaforickĂ© symboly. ZpĂvaná poezie BáseĹ v sobÄ› skrĂ˝vá kromÄ› rytmu i tĂłny hudby. ÄŚasto si pĹ™Ămo Ĺ™Ăká o zhudebnÄ›nà – Láska je jako veÄŤernice plujĂcĂ temnou oblohou… Na druhou stranu, kolik poetiky v sobÄ› ukrĂ˝vajĂ texty pĂsniÄŤkářů… |
HudebnĂ skladatelĂ© autor: Mgr. Kamila Vávrová Prezentace o nejvĂ˝znamnÄ›jšĂch ÄŤeskĂ˝ch i svÄ›tovĂ˝ch hudebnĂch skladatelĂch. Obsahuje i odkazy na hudebnĂ ukázky a souvisejĂcĂ weby. PoslechovĂ© hádanky PracovnĂ list k poslechu skladby Karneval zvĂĹ™at. Ăškoly jsou zaměřeny na vnĂmánĂ charakteru hudby, pouĹľitĂ hudebnĂch nástrojĹŻ, osvojenĂ novĂ˝ch informacĂ formou kĹ™ĂĹľovky. SprávnÄ› vyplnÄ›nĂ˝ pracovnĂ list shrnuje základnĂ informace o autorovi a dĂle. Soubor Odkazy.doc obsahuje odkazy pro ukázky potĹ™ebnĂ© k pracovnĂmu listu. HudebnĂ styly – blues Prezentace seznamuje s hudebnĂm stylem blues, jeho vznikem, vĂ˝vojem a hlavnĂmi pĹ™edstaviteli. Materiál obsahuje odkazy na ukázky tvorby jednotlivĂ˝ch pĹ™edstavitelĹŻ a takĂ© nÄ›kolik snĂmkĹŻ s otázkami a Ăşkoly, kterĂ© jsou zároveĹ dostupnĂ© jako pracovnĂ list ve formátu WORD. Ĺ kola v rytmu klasiky – AntonĂn Dvořák DUM vznikl jako jeden z vĂ˝stupĹŻ projektu Ĺ kola v rytmu klasiky, kterĂ˝ realizovala v roce 2014 SpoleÄŤnost pro kvalitu školy, o. s. PĹ™edstavuje základnĂ momenty Ĺľivota skladatele a jedno z jeho vĂ˝znamnĂ˝ch dÄ›l. MetodickĂ˝ materiál pĹ™inášà postup, jak propojovat klasickou vĂ˝uku vyuĹľĂvajĂcĂ ICT s rytmoterapiĂ. Vše doplĹujĂ podpĹŻrnĂ© materiály v elektronickĂ© podobÄ›. ElementárnĂ Ăşderová technika rukou pro bicà – 1. dĂl ZákladnĂ Ăşdery a drĹľenĂ paliÄŤek. Georg Friedrich Händel CĂlem DUMu je seznámenà žákĹŻ hudebnĂ vĂ˝chovy na gymnáziu se Ĺľivotem a dĂlem G. F. Händela. AktivnĂmi ÄŤinnostmi jsou: poslech, kĹ™ĂĹľovka, test, nácvik části oratoria. PropojenĂ© pĹ™edmÄ›ty jsou: hudebnĂ vĂ˝chova; dÄ›jepis; vĂ˝tvarná vĂ˝chova; dramatická vĂ˝chova. |
Modul Audiovideo:
MoĹľnostmi širšĂho pojetĂ hudebnĂ vĂ˝chovy a moĹľnĂ©ho propojenĂ s dalšĂmi pĹ™edmÄ›ty nebo námÄ›ty na konkrĂ©tnĂ ÄŤinnosti k zapojenĂ tĹ™Ădy (hlas, artikulace, instrumentace a skupinovĂ© hranĂ, nácviky a improvizace, rytmus, harmonie, poslech, projekty…) nás provedl Bc. OndĹ™ej TichĂ˝. Ukázka vĂ˝uky hudebnĂ vĂ˝chovy, která kombinuje frontálnĂ i skupinovou práci žákĹŻ (částeÄŤnÄ› individuálnĂ) a vyuĹľĂvá dostupnĂ˝ch hudebnĂch pomĹŻcek pro nácvik rock´n´rollu. Modul Diskuze: |
||||
Modul Obrázky a citace |
||||||
​​
ml991. Pixabay.com: [online]. [cit. 2017-09-26]. DostupnĂ˝ pod licencĂ Public Domain na WWW: <https://pixabay.com/en/violin-musical-instrument-music-924349/>. |
||||||
|
Newsletter Metodického portálu vydává NÚV
Weilova 1271/6, 102 00, Praha 10
www.nuv.cz, www.rvp.cz ISSN: 1802-4785
|
vedoucĂ resortnĂho Ăşkolu
Mgr. Ivo Krobot
ivo.krobot@nuv.cz
+420 274 022 614
|
JM ŠKOLY | portál o školství v Jihomoravském kraji | © 2007 - 2022 Vzdělávací institut pro Moravu | Zásady zpracování osobních údajů
realizace dat