Novinky z portálu RVP.CZ na září 2019.
|
Nový newsletter Metodického portálu RVP.CZčíslo 9, září 2019 |
|||||
Zapište si do kalendáře termíny online setkání od 20:00 |
||||||
|
||||||
Téma měsíce: Září s gramotnostmi |
||||||
Modul Články |
Modul DUM |
Z ostatních modulů |
||||
Gramotnosti v předškolním vzdělávání Stejně jako vzdělávací oblasti, tak i gramotnosti se přirozeně prolínají. Naším cílem je pomoci učitelům v mateřské škole, aby to, co směrem k rozvíjení gramotností u dětí obvykle dělají, také uviděli a pojmenovali. Rozvoj gramotností v uměleckých oborech v bodech Text uvádí za každý umělecký obor (hudební, výtvarnou, dramatickou, filmovou/audiovizuální, taneční a pohybovou výchovu) v několika bodech základní teze, kterými mohou tyto obory přispívat k rozvíjení gramotností. Naši malí kamarádi aneb ze života hmyzu Cílem aktivity je posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování) a vytváření základů pro práci s informacemi. Voda – balená, nebo z kohoutku? Námět do výuky rozvíjející čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost žáků ve výuce chemie. Žáci jsou podníceni k přemýšlení nad kvalitou vody. Mají shromáždit co nejvíce relevantních argumentů na podporu názoru, zda dávají přednost balené vodě, nebo kohoutkové vodě. Matematika trochu jinak Příspěvek reflektuje očekávané výsledky učení u žáků na 2. stupni základních škol a obsahuje blok učebních činností, úloh a metod aplikovatelných v hodinách matematiky právě na druhém stupni ZŠ. Naším záměrem je rozvíjet především gramotnost matematickou, ovšem některými úlohami se dotkneme i zbývajících dvou, tedy čtenářské a digitální. Prezentace obce netradičními prostředky Předkládaný text popisuje aktivitu navrženou pro naplnění oborových cílů vzdělávacích oblastí Informační a komunikační technologie a Člověk a jeho svět zaměřených na vyhledávání a zprostředkování informací a zkušeností, které se vztahují k místu, kde se nachází daná škola. Neřešte zda, ale co děti s přístroji dělají Zpráva shrnující výsledky dvou výzkumů podporujících náš doporučovaný přístup k technologiím v rukou žáků. Jeden pochází z australské Queensland University of Technology, druhý z University of Oxford. Mé nejoblíbenější doplňky do Moodlu Tímto článkem chci ukázat případným čtenářům své zkušenosti s využitím Moodlu a vybraných doplňků do Moodlu. |
Demografie v souvislostech II. Materiál rozvíjí dovednosti z předchozího materiálu Demografie v souvislostech I. Rozvíjí dále problematiku indexu stáří a zavádí další veličinu – index ekonomického zatížení. Ideální je práce v malých skupinách (2–5 žáků). Čaroděj Zeměmoří Doplňkový text přiměřeně dlouhý i pro slabší čtenáře. Práce s textem je zaměřena na rozvoj čtenářství a čtenářských dovedností bez literárněvědných pojmů, s materiálem je proto možné pracovat dle potřeby v různých ročnících. Proč znát Staré řecké báje a pověsti Pracovní list může sloužit jako doplněk k povinné či doporučené četbě Starých řeckých bájí a pověstí E. Petišky. Podstatu tvoří práce s knihou, dohledávání informací v textu, popř. vyvozování souvislostí apod. Cílem pracovního listu je rozvoj čtenářské gramotnosti a to, aby si žáci odnesli z četby základní informace, které lze řadit k všeobecnému přehledu člověka v naší společnosti. Pracovní listy k výuce čtenářské a matematické gramotnosti Materiál obsahuje tři pracovní listy s řešením. Pracovní listy podporují čtenářskou a matematickou gramotnost žáků druhého stupně. Cílem žáků je přesně a správně číst, vyhledat informace v tabulce, zorientovat se v ní. Zjistit, které informace jsou pro něho důležité, a oddělit je od těch méně potřebných. Materiály podporují taktéž gramotnost informační. Sopky v Google Earth Děti postupně navštíví deset vybraných světových vulkánů. Mohou si o nich přečíst zajímavé informace a zároveň se seznámit s prostředím programu Google Earth. Tento soubor aktivit je určen žákům 6. ročníku. Google Sites 1 Materiál Google Sites 1 je první ze série návodů, jak vytvořit web na platformě Google. Při práci s materiálem se žáci naučí založit stránky, umístit je veřejně na web, změnit jejich webovou adresu a vložit na pozadí titulní stránky obrázek. Prezentace je doplněna úkoly, které žáci postupně plní, a jejich řešeními. Není pštros jako pštros I. Pracovní list k celodenní projektové výuce pro 5. třídu na téma Pštros. Žáci si v něm zopakují učivo z českého jazyka a matematiky. Procvičí si čtení s porozuměním a učivo vlastivědy. Obsahuje námět na hodinu Vv. Domino – prvouka (1.–3. r.) Materiál je určen pro práci ve dvojicích, případně skupinovou práci. Jde o klasické domino (doporučuji zalaminovat), kde žáci skládají jednotlivé dílky za sebou tak, aby obrázek, který hledají, logicky doplňoval větu. |
AudioVideo:
Blogy:
Novinky z dalších spřátelených aktivit: Podpora demokracie na školách Hledáte inspiraci a ověřené tipy pro fungování žákovského parlamentu? Chcete vědět, jak ve školách podporovat demokracii a rozvoj občanských kompetencí žáků? Podívejte se do seriálu článků v digifoliu Pokusné ověřování občanského vzdělávání. Společné vzdělávání Čeká na vás v září sestavení Individuálního vzdělávacího plánu (IVP)? Rádi vám s tím pomůžeme! Na stránkách lze nalézt interaktivní formulář k vyplnění IVP ale i videosekvence popisující jednotlivé výukové metody, způsoby organizace výuky, postupy zadávání i ověřování úlohy, hodnocení žáků i seznamy pomůcek – to vše k vašemu využití v rámci IVP. A samozřejmě se také dostanete ke kompletním inspirativním příkladům IVP pro žáky s rozdílnými druhy znevýhodnění a v různých ročnících. |
||||
PPUČ #Učme společně – Zúčastněte se zářijové výzvy pro učitele MŠ a ZŠ. Sejděte se s kolegou či kolegyní (např. jiného vyučovacího předmětu) a zamyslete se nad učením pro skutečný život, které rozvíjí základní gramotnosti. Zkuste společně naplánovat, realizovat a následně zhodnotit činnost či hodinu. Přijímáte výzvu? Zapište se a zveřejněte fotku či příspěvek na Facebooku s využitím hashtagu #ucmespolecne. Více o výzvě Učme společně sledujte na gramotnosti.pro/ucmespolecne. |
||||||
Critchleyhope. Wikimedia.org: Pupils using technology in the classroom [online]. 2016-11-14 [cit. 2019-08-23]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 na WWW: <https://commons.wikimedia.org/wiki |
||||||
|
Newsletter Metodického portálu vydává NÚV
Weilova 1271/6, 102 00, Praha 10
www.nuv.cz, www.rvp.cz ISSN: 1802-4785
|
vedoucí resortního úkolu
Mgr. Ivo Krobot
ivo.krobot@nuv.cz
+420 274 022 614
|
JM ŠKOLY | portál o školství v Jihomoravském kraji | © 2007 - 2022 Vzdělávací institut pro Moravu | Zásady zpracování osobních údajů
realizace dat