Vloženo: 08.04.2021 Autor: Oldřich Vybíral / Oddělení vzdělávání

Studenti se letos již potřinácté utkají v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež, a to v rámci soutěže Spotřeba pro život. Tento rok musejí prokázat své znalosti ohledně bezpečného a odpovědného používání sociálních sítí. Neodmyslitelnou součástí je i schopnost udržet digitální život na uzdě. Vítězné týmy se za odměnu podívají do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku.

https://www.spotrebaprozivot.cz/

 

Soutěž vyhlašujeme pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Českého telekomunikačního úřadu a místopředsedy Evropského parlamentu Marcela Kolaji.

Motto soutěže: Kdo si chce pořizovat bezpečné a kvalitní výrobky či služby, měl by být schopný si k nim informace najít, ověřit a využít.


Nosným tématem tohoto ročníku soutěže je:
Jak bezpečně používat sociální sítě


Ceny pro vyhodnocené soutěžní kolektivy

Vyhodnoceno bude pět soutěžních časopisů, jejichž tříčlenné redakční týmy obdrží věcné ceny věnované vyhlašovatelem soutěže a jejími podporovateli.

První tři redakční týmy získají spolu se svými koordinátory jako cenu zájezd do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku věnovaný místopředsedou Evropského parlamentu Marcelem Kolajou. Program exkurze, která se uskuteční na podzim 2021, bude upřesněn na počátku nového školního roku 2021/2022.

Každá škola zapojená do soutěže obdrží zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.

Podmínky soutěže

Soutěž je vypsána pro studenty gymnázií a středních škol, vyšších odborných škol a žáky odborných učilišť, mohou se jí ale účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit.

Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých. Počet, věk a profesní zaměření konzultantů podmínky soutěže neomezují.

Soutěží se v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež zaměřeného na zpracování vlastních rozborů poznatků a zkušeností získaných v rámci vyhlášeného nosného tématu, včetně vypracování souvisejících testů výrobků či služeb. Soutěžní časopis má v tištěné podobě formát A4, osm až dvanáct číslovaných stran obsahu a čtyři strany samostatné obálky; na titulní straně se uvede logo časopisu, jeho název a vydavatelské údaje, na poslední straně pak tiráž se jmény autorů. Dodržení vymezeného rozsahu a tištěné formy časopisu je předpokladem pro zařazení do hodnocení.

V případě použití převzatých materiálů musí být vždy uveden zdroj těchto materiálů a převzaté materiály by neměly tvořit většinu obsahu časopisu.

Doporučený postup

Se svými osobními údaji nakládáme na internetu denně. Internetové společnosti běžně využívají osobní údaje k cílenému marketingu. Díky tomu se Google dostal mezi nejvíce ceněné značky na světě. Mnohé aféry ukazují, že osobní údaje zadané samotnými uživateli mohou být snadno zneužity. Soutěžící by měli předně vysvětlit, co všechno se rozumí osobními údaji a jaká práva v souvislosti s nimi máme.

Na sociální sítě nahráváme velké množství osobních údajů – ať už se jedná o fotografie s životními úspěchy, informace o změně zaměstnání, o stěhování či jednoduše „jen“ jméno, příjmení a datum narození. Rozsáhlé poskytování údajů ale nepřispěje pouze „k lepšímu uživatelskému zážitku“, jak provozovatelé sociálních sítí deklarují. V rámci zpracovávaného soutěžního časopisu se lze věnovat mimo jiné tomu, že údaje jsou v podstatě platidlem, které směňujeme za možnost využívat službu. Sociální sítě a další internetové společnosti totiž někde své příjmy získat musejí, pokud poskytují služby zdarma – primárním zdrojem příjmů je jim využívání osobních údajů uživatelů pro účely cílené a další reklamy.

Soutěžící se také mohou zaměřit na to, jak udržet digitální život na uzdě a jak nastavit rovnováhu mezi online a off-line životem. Moderní technologie nám v mnohém usnadňují život. Nesmíme ale zapomínat, že mobilní zařízení mají sloužit nám, nikoliv my jim. Jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem.

Hodnocení

Soutěžní časopisy bude hodnotit odborná porota, jejíž hodnocení bude vycházet z následujících kritérií:

  • nápad,
  • odbornost,
  • vzhled časopisu,
  • celkový dojem.

Organizace soutěže

  1. Doručení soutěžních časopisů je nezbytné zajistit na adresu: dTest, o.p.s., Černomořská 419/10, 101 00 Praha 10 – Vršovice, nejpozději do 31. května 2021.
  2. Výsledky soutěže budou zveřejněny nejpozději 15. června 2021 na webových stránkách pořadatele www.spotrebaprozivot.cz. Vyhodnocené soutěžní kolektivy budou rovněž informovány přímo.
  3. S žádostmi o doplňující informace k soutěži je možné se obracet na oddělení péče o zákazníky dTestu, e-mail: spoluprace@dtest.cz, telefon: 241 404 922.
  4. Účastí v soutěži dávají autoři souhlas pořadatelům soutěže s nekomerčním využitím předaných materiálů k propagaci soutěže a spotřebitelské problematiky.
  5. Termín vstupu do soutěže není časově omezen. Podmínkou pro zařazení do hodnocení je pouze dodržení termínu dodání soutěžních časopisů.

Související dokumenty