Vloženo: 14.06.2013 Autor: Ivana Suchánková / Vzdělávací institut pro Moravu, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám, příspěvková organizace

Obsah vzdělávacího programu Studium pedagogiky vychází z podmínek a požadavků stanovených v § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, a § 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému a je v souladu se Standardy pro udělování akreditací DVPP vydanými MŠMT dne 29.9.2005 pod č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25. Absolvent studia získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogického pracovníka. Znalosti a dovednosti získané studiem pedagogiky umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe. Studium pedagogiky je určeno pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky. Studium je v souladu se standardy MŠMT, bude organizováno ve dvou modulech v rozsahu 120 vyučovacích hodin výuky. Výuka obou modulů a jejich tematických okruhů bude rozložena do dvou semestrů studia.

Modul I

Základy pedagogiky a didaktiky (60 vyučovacích hodin)

Obecná pedagogika (20 hodin)

-                     Pedagogika (praxe a věda, předmět, tradiční a moderní pedagogika aplikovaná pedagogika, pomocné pedagogické vědy).

-                     Základní pojmy moderní pedagogiky.

-                     Soudobé teorie vzdělávání.

-                     Vzdělávání a učení, obsah vzdělání.

-                     Osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese.

Základy didaktiky všeobecných a odborných předmětů (24 hodin)

-                     Předmět, pojetí a funkce didaktiky.

-                     Základní kategorie vyučování a jejich vztahy.

-                     Vyučování a rozvoj osobnosti.

-                     Prostředky, formy a metody vyučování.

-                     Cíle a plánování vyučování.

-                     Kurikulum.

-                     Komunikace ve výuce.

-                     Uspořádání sociálních vztahů ve vyučování (kompetice – kooperace).

-                     Reproduktivní a produktivní metody vyučování, klasifikace a hodnocení (sumativní, formativní, normativní, kriteriální, známkování, slovní hodnocení).

Teorie výchovy (8 hodin)

-                     Výchova (pojem, rysy, funkce, cíle, složky, principy, formy, činitelé výchovy).

-                     Výchovný proces.

-                     Roviny pedagogického působení.

-                     Postoje pedagoga k žákům.

-                     Pedagogická práce se sociální skupinou.

-                     Sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova.

-                     Rozhodovací proces jako prostředek výchovy ke svobodě a zodpovědnosti.

-                     Výchova k prosociálnímu jednání.

-                     Problematika autority.

Základy sociální pedagogiky (8 hodin)

-                     Socializace jako celoživotní proces.

-                     Hodnoty.

-                     Sociální role, sociální status.

-                     Sociální stratifikace a mobilita.

-                     Sociální učení.

-                     Šikana.

-                     Delikvence a kriminalita.

-                     Problematika integrace a simulace národnostních menšin.

Modul II

Základy psychologie pro pedagogy (60 vyučovacích hodin)

Vybraná témata z obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie

(24 hodin)

-                     Kognitivní činitelé a jejich vývoj, řeč, inteligence, tvořivost, učení.

-                     Změny psychiky v období dětství a mládí.

-                     Osobnost a její vývoj.

-                     Genetická a sociální podmíněnost formování osobnosti.

-                     Struktura osobnosti, osobnostní rysy a učení.

-                     Kognitivní styly.

-                     Dynamika osobnosti (afektivní činitelé, hodnoty a postoje, motivace, vývoj jáství).

-                     Faktory psychického vývoje.

Vybraná témata z pedagogické psychologie (20 hodin)

-                     Proces učení, individuální rozdíly v učení.

-                     Styly učení a možnosti jejich ovlivňování, poruchy učení.

-                     Učení a vzdělávání, řízení procesu učení.

-                     Osobnost pedagoga.

-                     Styly výuky, vyučovací metody.

-                     Autoevaluace v práci pedagoga.

-                     Zátěže pedagogické profese.

-                     Pedagogická diagnostika žáka.

-                     Hodnocení žáka pedagogem.

-                     Školní úspěšnost žáka, problémový žák.

-                     Školní třída, struktura a dynamika školní třídy, řízení školní třídy.

Sociální interakce ve škole a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga

(16 hodin)

-                     Obecné sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga.

-                     Sociální percepce a interpersonální chování.

-                     Interakce pedagog-žák, pedagog-rodič, pedagog-pedagog.

-                     Verbální a nonverbální komunikace.

-                     Vyjednávání a řešení konfliktů ve škole.

Seminář k závěrečné práci

Ukončení studia

Účastník studia (dále jen účastník) absolvuje závěrečnou zkoušku před komisí. Závěrečná zkouška bude zahrnovat obhajobu písemné práce s ověřením získaných znalostí. Účastník musí v závěrečné práci prokázat osvojení odborné terminologie, prokázat znalosti a dovednosti nabyté během studia a schopnost shrnout a prezentovat obsah své práce. Účastník bude vybírat z konkrétních témat ze dvou modulů navržených lektory. Po dohodě s odborným garantem si může vybrat i volné téma.

Výstupem studia bude osvědčení vydané na základě akreditace MŠMT.

Podmínkou jeho vydání je:

  • povinná 80% účast na přímé výuce
  • zpracování závěrečné práce včetně její obhajoby před komisí
  • absolvování závěrečné zkoušky před komisí.

Místo konání

Vzdělávací prostory Střediska služeb školám a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno, Hybešova 15, 602 00 Brno

Časový harmonogram studia

Studium bude zahájeno 28. února 2014 a ukončeno závěrečnou zkouškou 22. a 23. října 2014.

Připojené soubory

Připojené soubory

Související dokumenty