Vloženo: 14.06.2013 Autor: Ivana Suchánková / Vzdělávací institut pro Moravu, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám, příspěvková organizace

Obsah vzdělávacího programu Studium pro vychovatele vychází z podmínek a požadavků stanovených v § 22 odst. 1 písm. b) Zákona č. 563/2004 Sb. a § 3 vyhlášky č. 317/2005 Sb. a je v souladu se Standardy pro udělování akreditací DVPP vydanými MŠMT dne 29. 9. 2005 pod č. j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25. Vzdělávací program je zaměřen na získání odborné kvalifikace vychovatel. Cílem studia je získání základních kompetencí v oblasti pedagogiky a psychologie, které podmiňují výkon činnosti vychovatele. Vzdělávací program je určen pro zájemce o získání odborné kvalifikace podle § 16 odst. 1 písm. d) Zákona č. 563/2004 Sb. k výkonu činností vychovatele ve školách a školských zařízeních. Kritérium výběru účastníků: dosažené vzdělání vyšší odborné (DiS.) Studium je v souladu se standardy MŠMT, bude organizováno prezenční formou ve třech modulech v rozsahu 80 vyučovacích hodin výuky. Výuka tří modulů a jejich tematických okruhů bude rozložena do dvou semestrů studia.

Studijní program:

I. Modul

Základy obecné pedagogiky (12 vyučujících hodin):

-                     Pedagogika (praxe a věda, předmět, moderní pedagogika, základní pojmy).

-                     Soudobé teorie vzdělávání.

-                     Vzdělávání a učení.

-                     Obsah vzdělání.

-                     Osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese.

II Modul

Základy psychologie pro pedagogy (32 vyučujících hodin):

Vybraná témata obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie

-                     Poznávání a jeho ontogenetický vývoj (vnímání, myšlení, řeč, tvořivost).

-                     Proces učení a jeho ovlivňování.

-                     Sociální učení.

-                     Změny psychiky v období dětství a mládí.

-                     Faktory psychického vývoje.

Sociální interakce a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga

-                     Obecné sociálně-psychologické profesní dovednosti pedagoga.

-                      Sebepoznání, sebereflexe a poznávání druhých.

-                      Komunikace (pedagog – žák, pedagog – rodič, pedagog – pedagog).

-                      Konflikty a jejich zvládání.

-                      Zpětná vazba.

III Modul:

Speciální modul pro vychovatele (36 vyučovacích hodin):

Teorie výchovy

-                     Výchova (pojem, rysy, funkce, cíle, složky, principy, formy, činitelé výchovy).

-                     Výchovný proces.

-                      Roviny pedagogického působení, postoje pedagoga k žákům.

-                      Pedagogická práce se sociální skupinou.

-                      Sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova.

-                      Výchova k prosociálnímu jednání.

-                      Problematika autority.

Základy sociální psychologie

-                     Malá sociální skupina.

-                     Vztahy a komunikace ve skupině.

-                     Skupinová dynamika.

Základy sociální pedagogiky

-                     Socializace jako celoživotní proces.

-                     Hodnoty.

-                     Sociální role, sociální učení.

-                     Šikana.

Vybraná témata pedagogické psychologie

-                     Psychologie učení (druhy učeni, podmínky učení, styly učení).

-                     Motivace a motivační procesy.

-                     Interakce pedagog – žák.

-                     Pedagogická diagnostika žáka.

-                     Rozvoj potencialit žáka (facilitující a inhibující faktory).

Seminář k závěrečné práci

Ukončení studia:

Účastníci absolvují závěrečnou zkoušku před komisí. Závěrečná zkouška bude zahrnovat obhajobu písemné práce s ověřením získaných znalostí.

Účastník musí v závěrečné práci prokázat osvojení odborné terminologie, prokázat znalosti a dovednosti nabyté během studia a schopnost shrnout a prezentovat obsah své práce. Účastníci budou vybírat z konkrétních témat ze tří modulů navržených lektory. Po dohodě s odborným garantem si může vybrat i volné téma.

Výstupem studia bude osvědčení vydané na základě akreditace MŠMT. Podmínkou jeho vydání je:

  • povinná 80% účast na přímé výuce
  • zpracování závěrečné práce včetně její obhajoby před komisí
  • absolvování závěrečné zkoušky před komisí

Místo konání:

Vzdělávací program bude probíhat ve vzdělávacích prostorách Střediska služeb školám a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno, Hybešova 15, 602 00 Brno.

Časový harmonogram studia:

Studium bude zahájeno 28. února 2014 a ukončeno závěrečnou zkouškou 22. a 23. října 2014.

Připojené soubory

Připojené soubory

Související dokumenty