Školní vzdělávací program naší školy "Otevřená škola" klade důraz na všestranný rozvoj osobnosti každého jedince.
Žáky, u kterých se projevují příznaky některé z vývojových poruch učení, posíláme se souhlasem rodičů na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny. V případě, že pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum diagnostikuje vývojovou poruchu učení, je na žádost zákonných zástupců dítěte vypracován individuální vzdělávací plán, podle kterého se s ním v průběhu školního roku pracuje (jedná se o integraci). V něm uvádíme závěry a doporučení z vyšetření v PPP, konkrétní úkoly a metody práce v jednotlivých předmětech, pomůcky, které se budou při nápravě používat, způsob hodnocení a klasifikace, jména učitelů, kteří budou s dítětem pracovat. Dětem zajišťují individuální péči učitelé na prvním a druhém stupni podle doporučení z PPP. Při klasifikaci těchto dětí přihlížíme k jejich vývojovým poruchám a na vysvědčení mohou být děti hodnoceny slovně (na žádost rodičů a při doporučení poradenského zařízení).
Hlavní zásady našeho přístupu k žákům s SVPU:
DYSLEXIE
• český jazyk
- umožňujeme čtení s okénkem
- volíme texty odpovídající vyspělosti čtenáře
- nevyvoláváme k hlasitému čtení před třídou
• cizí jazyk
- preferujeme ústní projev
- upřednostňujeme ústní konverzaci
- poskytujeme prodloužený výklad
• matematika
- slovní úlohy řeší po společném přečtení za pomoci učitele
- omezujeme řešení geometrických úloh zadaných širšími slovními instrukcemi
• ostatní předměty
- omezujeme hlasité čtení z učebnic
DYSGRAFIE
- poskytujeme více času na písemný úkol včetně tvorby poznámek, přepisů i testů
- podporujeme psaní na počítačové klávesnici, preferujeme práci na počítači
- umožňujeme žákům psaní poznámek ve zkratkách
- dovolujeme i starším žákům používat linkované sešity
DYSORTOGRAFIE
• český jazyk
- používáme zjednodušené přehledy gramatických pravidel
- místo diktátu preferujeme doplňovací cvičení, opisy, přepis
- diktát žák píše po předchozí domácí přípravě
- neopravujeme chyby červenou barvou (doporučená je zelená)
- neklasifikujeme nedostatečné práce
- prodlužujeme výklad
- preferujeme ústní zkoušení
- kontrolní práce předkládáme předtištěné
- slohové práce zadáváme v kratším rozsahu, po domácí přípravě
• cizí jazyk
- píší jen část cvičení
- znalost slovíček ověřujeme slovně
• matematika
- nevypisujeme zadání slovních úloh
- kontrolní práce předkládáme předtištěné
- poskytujeme na vypracování úkolu dostatečný čas
- umožňujeme práci s názorem
• ostatní předměty
- preferujeme ústní zkoušení, testy
- nenecháváme psát písemné poznámky, pouze zkrácené verze
- klademe důraz na pochopení zadaného úkolu
- pracovní listy vypracovávají po částech
- preferujeme práci na počítači
DYSKALKULIE
• matematika
- nutná individuální práce
- klademe důraz na pochopení zadaného úkolu
- používáme názorné pomůcky
- poskytujeme dostatek času na vypracování úkolu
- pracujeme se speciálními pomůckami
Jedná se o žáky hyperaktivní, popřípadě s edukativními (výchovnými) problémy, kteří nerespektují některé normy společenského chování, jsou nepřizpůsobiví, impulsivní a snadno unavitelní. Často porucha chování vzniká u žáků s SPU na základě školní neúspěšnosti, proto se zaměřujeme na předcházení a screening (vyhledávání) poruch chování.
Hlavní zásady našeho přístupu k žákům s poruchami chování:
• posíláme žáka na vyšetření v pedagogicko psychologické poradně
• k danému žákovi přistupujeme individuálně
• preferujeme skupinové vyučování
• nabízíme možnosti sportovního vyžití pro uvolnění psychického a fyzického napětí
• vybavení učebny relaxačním koutkem
• maximálně využíváme pochvalu, nabízíme žákovi zodpovědné úkoly (mytí tabule, rozdávání sešitů, pomůcek, odnést vzkaz apod.)
• ustanovíme si přesná pravidla chování a způsob komunikace ve třídě i mimo vyučování
Vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením probíhá na naší škole podle individuálních vzdělávacích plánů, které vycházejí ze školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání "Otevřená škola" upraveného pro děti s MP. Tyto individuální plány jsou sestavovány podle konkrétních potřeb a schopností integrovaných žáků. Výuka probíhá s podporou asistenta pedagoga.
Zařazení nadaných žáků do základního vzdělávání vyžaduje od učitelů náročnější přípravu na vyučování v jednotlivých předmětech. Pro tyto žáky je zapotřebí zvýšené motivace k rozšiřování základního učiva do hloubky především v těch vyučovacích předmětech, které reprezentují nadání dítěte. V rámci vyučování matematiky projevují tito žáci kvalitní koncentraci, dobrou paměť, zálibu v řešení problémových úloh a svými znalostmi přesahují stanovené požadavky. Umožňujeme jim pracovat na počítači (vzdělávací programy), individuálně pracovat s naučnou literaturou (hlavolamy, kvizy, záhady, problémové úlohy). V dalších naučných předmětech jsou jim zadávány náročnější samostatné úkoly (referáty k probíranému učivu, zajímavosti ze světa techniky…), jsou pověřováni vedením a řízením skupin. Na žáky s hudebním nadáním klade učitel vyšší nároky odpovídající jejich dovednostem a schopnostem. Vhodným způsobem je zapojuje do činností v hodině – mohou doprovázet na hudební nástroj… Žákům výtvarně nadaným jsou zadávány náročnější práce – volí různé techniky, jsou podporováni v mimoškolních aktivitách, navštěvují výtvarné kroužky. Pohybově nadaní žáci jsou podporovaní v rozvíjení všech pohybových aktivit, především těch, kde žák projevuje největší zájem a talent. Žáci jsou zapojováni do sportovních soutěží, ať už v rámci školy nebo mimo ni. Spolupracujeme s Mensou ČR – mezinárodní organizací sdružující nadprůměrně inteligentní lidi.
Za tyto žáky se považují ti, kteří vyžadují ve vzdělávacím procesu zvláštní péči vzhledem k jejich zdravotnímu postižení a individuálním možnostem:
• žáci tělesně postižení
• zrakově a sluchově postižení
• žáci s lehčí formou autismu
• žáci s více vadami
• epileptici
• žáci s cukrovkou
Hlavní zásady našeho přístupu k žákům se zdravotním znevýhodněním:
• pracujeme na základě vypracovaného individuálního vzdělávacího plánu, který dle potřeby během školního roku upravujeme a doplňujeme
• respektujeme zvláštnosti a možnosti žáka
• máme na paměti včasné poskytnutí první pomoci (epileptici)
• poskytujeme včasnou speciální pomoc
• dodržujeme hygienické a stravovací návyky (žáci s cukrovkou)
• respektujeme žáka a jeho handicap a k respektu vedeme i spolužáky
• uplatňujeme pomoc osobního asistenta
• dodržujeme zásady všestrannosti (dbáme na to, aby žák mohl své znevýhodnění kompenzovat jinými činnostmi)
• dodržujeme zásady soustavnosti (snaha zapojit žáka do všech vzdělávacích aktivit)
• dodržujeme jednotlivé vývojové etapy
• spolupracujeme s odborným pracovištěm, v jehož péči dítě je
• umožníme žákovi používat v hodinách potřebné pomůcky
• zajišťujeme přístup k odborné literatuře, vztahující se k handicapu dítěte
Do skupiny žáků se sociálním znevýhodněním patří žáci z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním a ekonomickým postavením, žáci z minoritní romské populace a žáci přistěhovaných rodin. U žáků přistěhovaných z jiných států je nedostatečná znalost českého jazyka. Proto věnujeme pozornost osvojení českého jazyka, seznámení s českým prostředím, tradicemi a kulturními zvyklostmi. Na druhé straně se seznamujeme a respektujeme jejich tradice a zvyky.
Hlavní zásady našeho přístupu k žákům se sociálním znevýhodněním:
• zajišťujeme skupinovou a individuální péči
• volíme odpovídající metody a formy práce
• využíváme pomoc asistenta pedagoga
• snažíme se o užší spolupráci s rodinou
• uplatňujeme doučování vzdělávacího jazyka už od 1. ročníku
• vedeme žáky k respektování žáka z odlišného sociokulturního prostředí, jiné národnosti
• doplňujeme si znalosti o historii, kultuře a tradicích minoritních skupin
• uplatňujeme odlišné metody a formy práce, respektujeme jejich povahové rysy a charakter
JM ŠKOLY | portál o školství v Jihomoravském kraji | © 2007 - 2022 Vzdělávací institut pro Moravu | Zásady zpracování osobních údajů
realizace dat