Vloženo: 07.03.2012 Autor: Regina Kokešová / Základní škola a Mateřská škola Křenovice, okres Vyškov

Školní vzdělávací program naší školy "Otevřená škola" klade důraz na všestranný rozvoj osobnosti každého jedince.
   

Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

  

  • žáci se specifickými vývojovými porachami učení (SVPU – dyslexie, dysgrafie, dysortograie, dyskalkulie)  

Žáky, u kterých se projevují příznaky některé z vývojových poruch učení, posíláme se souhlasem rodičů na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny. V případě, že pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum diagnostikuje vývojovou poruchu učení, je na žádost zákonných zástupců dítěte vypracován individuální vzdělávací plán, podle kterého se s ním v průběhu školního roku pracuje (jedná se o integraci). V něm uvádíme závěry a doporučení z vyšetření v PPP, konkrétní úkoly a metody práce v jednotlivých předmětech, pomůcky, které se budou při nápravě používat, způsob hodnocení a klasifikace, jména učitelů, kteří budou s dítětem pracovat. Dětem zajišťují individuální péči učitelé na prvním a druhém stupni podle doporučení z PPP. Při klasifikaci těchto dětí přihlížíme k jejich vývojovým poruchám a na vysvědčení mohou být děti hodnoceny slovně (na žádost rodičů a při doporučení poradenského zařízení).

  

Hlavní zásady našeho přístupu k žákům s SVPU:

DYSLEXIE

•          český jazyk

-           umožňujeme čtení s okénkem

-           volíme texty odpovídající vyspělosti čtenáře

-           nevyvoláváme k hlasitému čtení před třídou

•          cizí jazyk

-           preferujeme ústní projev

-           upřednostňujeme ústní konverzaci

-           poskytujeme prodloužený výklad

•          matematika

-           slovní úlohy řeší po společném přečtení za pomoci učitele

-           omezujeme řešení geometrických úloh zadaných širšími slovními instrukcemi

•          ostatní předměty

-           omezujeme hlasité čtení z učebnic

DYSGRAFIE

-           poskytujeme více času na písemný úkol včetně tvorby poznámek, přepisů i testů

-           podporujeme psaní na počítačové klávesnici, preferujeme práci na počítači

-           umožňujeme žákům psaní poznámek ve zkratkách

-           dovolujeme i starším žákům používat linkované sešity

DYSORTOGRAFIE

•          český jazyk

-           používáme zjednodušené přehledy gramatických pravidel

-           místo diktátu preferujeme doplňovací cvičení, opisy, přepis

-           diktát žák píše po předchozí domácí přípravě

-           neopravujeme chyby červenou barvou (doporučená je zelená)

-           neklasifikujeme nedostatečné práce

-           prodlužujeme výklad

-           preferujeme ústní zkoušení

-           kontrolní práce předkládáme předtištěné

-           slohové práce zadáváme v kratším rozsahu, po domácí přípravě

•          cizí jazyk

-           píší jen část cvičení

-           znalost slovíček ověřujeme slovně

•          matematika

-           nevypisujeme zadání slovních úloh

-           kontrolní práce předkládáme předtištěné

-           poskytujeme na vypracování úkolu dostatečný čas

-           umožňujeme práci s názorem

•          ostatní předměty

-           preferujeme ústní zkoušení, testy

-           nenecháváme psát písemné poznámky, pouze zkrácené verze

-           klademe důraz na pochopení zadaného úkolu

-           pracovní listy vypracovávají po částech

-           preferujeme práci na počítači

DYSKALKULIE

•          matematika

-           nutná individuální práce

-           klademe důraz na pochopení zadaného úkolu

-           používáme názorné pomůcky

-           poskytujeme dostatek času na vypracování úkolu

-           pracujeme se speciálními pomůckami

 

    

  • žáci se specifickými poruchami chování

            Jedná se o žáky hyperaktivní, popřípadě s edukativními (výchovnými) problémy, kteří nerespektují některé normy společenského chování, jsou nepřizpůsobiví, impulsivní a snadno unavitelní. Často porucha chování vzniká u žáků s SPU na základě školní neúspěšnosti, proto se zaměřujeme na předcházení a screening (vyhledávání) poruch chování.

 

Hlavní zásady našeho přístupu k žákům s poruchami chování:

•          posíláme žáka na vyšetření v pedagogicko psychologické poradně

•          k danému žákovi přistupujeme individuálně

•          preferujeme skupinové vyučování

•          nabízíme možnosti sportovního vyžití pro uvolnění psychického a fyzického napětí

•          vybavení učebny relaxačním koutkem

•          maximálně využíváme pochvalu, nabízíme žákovi zodpovědné úkoly (mytí tabule, rozdávání sešitů, pomůcek, odnést vzkaz apod.)

•          ustanovíme si přesná pravidla chování a způsob komunikace ve třídě i mimo vyučování

 

 

  • žáci s lehkým mentálním postižením

Vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením probíhá na naší škole podle individuálních vzdělávacích plánů, které vycházejí ze školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání "Otevřená škola" upraveného pro děti s MP. Tyto individuální plány jsou sestavovány podle konkrétních potřeb a schopností integrovaných žáků. Výuka probíhá s podporou asistenta pedagoga.

   

  

  • žáci mimořádně nadaní

Zařazení nadaných žáků do základního vzdělávání vyžaduje od učitelů náročnější přípravu na vyučování v jednotlivých předmětech. Pro tyto žáky je zapotřebí zvýšené motivace k rozšiřování základního učiva do hloubky především v těch vyučovacích předmětech, které reprezentují nadání dítěte. V rámci vyučování matematiky projevují tito žáci kvalitní koncentraci, dobrou paměť, zálibu v řešení problémových úloh a svými znalostmi přesahují stanovené požadavky. Umožňujeme jim pracovat na počítači (vzdělávací programy), individuálně pracovat s naučnou literaturou (hlavolamy, kvizy, záhady, problémové úlohy). V dalších naučných předmětech jsou jim zadávány náročnější samostatné úkoly (referáty k probíranému učivu, zajímavosti ze světa techniky…), jsou pověřováni vedením a řízením skupin. Na žáky s hudebním nadáním klade učitel vyšší nároky odpovídající jejich dovednostem a schopnostem. Vhodným způsobem je zapojuje do činností v hodině – mohou doprovázet na hudební nástroj… Žákům výtvarně nadaným jsou zadávány náročnější práce – volí různé techniky, jsou podporováni v mimoškolních aktivitách, navštěvují výtvarné kroužky. Pohybově nadaní žáci jsou podporovaní v rozvíjení všech pohybových aktivit, především těch, kde žák projevuje největší zájem a talent. Žáci jsou zapojováni do sportovních soutěží, ať už v rámci školy nebo mimo ni. Spolupracujeme s Mensou ČR – mezinárodní organizací sdružující nadprůměrně inteligentní lidi. 

 

 

  •  žáci se zdravotním znevýhodněním

Za tyto žáky se považují ti, kteří vyžadují ve vzdělávacím procesu zvláštní péči vzhledem k jejich zdravotnímu postižení a individuálním možnostem:

•          žáci tělesně postižení

•          zrakově a sluchově postižení

•          žáci s lehčí formou autismu

•          žáci s více vadami

•          epileptici

•          žáci s cukrovkou

 

Hlavní zásady našeho přístupu k žákům se zdravotním znevýhodněním:

•          pracujeme na základě vypracovaného individuálního vzdělávacího plánu, který dle potřeby během školního roku upravujeme a doplňujeme

•          respektujeme zvláštnosti a možnosti žáka

•          máme na paměti včasné poskytnutí první pomoci (epileptici)

•          poskytujeme včasnou speciální pomoc

•          dodržujeme hygienické a stravovací návyky (žáci s cukrovkou)

•          respektujeme žáka a jeho handicap a k respektu vedeme i spolužáky

•          uplatňujeme pomoc osobního asistenta

•          dodržujeme zásady všestrannosti (dbáme na to, aby žák mohl své znevýhodnění kompenzovat jinými činnostmi)

•          dodržujeme zásady soustavnosti (snaha zapojit žáka do všech vzdělávacích aktivit)

•          dodržujeme jednotlivé vývojové etapy

•          spolupracujeme s odborným pracovištěm, v jehož péči dítě je

•          umožníme žákovi používat v hodinách potřebné pomůcky

•          zajišťujeme přístup k odborné literatuře, vztahující se k handicapu dítěte

 

           
  •  žáci se sociálním znevýhodněním

Do skupiny žáků se sociálním znevýhodněním patří žáci z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním a ekonomickým postavením, žáci z minoritní romské populace a žáci přistěhovaných rodin. U žáků přistěhovaných z jiných států je nedostatečná znalost českého jazyka. Proto věnujeme pozornost osvojení českého jazyka, seznámení s českým prostředím, tradicemi a kulturními zvyklostmi. Na druhé straně se seznamujeme a respektujeme jejich tradice a zvyky.

 

Hlavní zásady našeho přístupu k žákům se sociálním znevýhodněním:

•          zajišťujeme skupinovou a individuální péči

•          volíme odpovídající metody a formy práce

•          využíváme pomoc asistenta pedagoga

•          snažíme se o užší spolupráci s rodinou

•          uplatňujeme doučování vzdělávacího jazyka už od 1. ročníku

•          vedeme žáky k respektování žáka z odlišného sociokulturního prostředí, jiné národnosti

•          doplňujeme si znalosti o historii, kultuře a tradicích minoritních skupin

•          uplatňujeme odlišné metody a formy práce, respektujeme jejich povahové rysy a charakter

   

  

Související dokumenty