Pro kvalitní vzdělávací systém je nezbytné poskytovat školám, jejich ředitelům i pedagogům veškerou potřebnou podporu. A to zejména od jejich zřizovatelů. Administrativní zátěž ředitelů se neustále zvyšuje a mnozí z nich jsou dnes spíše v pozicích úředníků než skutečných lídrů.
Začátek školního roku přináší do českých škol mnoho výzev. Dlouhodobé plány se odkládají kvůli covidovým opatřením či kvůli integraci zejména ukrajinských dětí do našeho vzdělávacího systému. Na hlubší změny nezbývá čas. Odborníci na vzdělávání spojení iniciativou Domácí úkoly proto zformulovali sedm doporučení, která mohou zřizovatelé již nyní udělat pro lepší vzdělávání u sebe v obci.
Pro kvalitní vzdělávací systém je nezbytné poskytovat školám, jejich ředitelům i pedagogům veškerou potřebnou podporu. A to zejména od jejich zřizovatelů. Administrativní zátěž ředitelů se neustále zvyšuje a mnozí z nich jsou dnes spíše v pozicích úředníků než skutečných lídrů. “Vést dobře školu jako vzdělávací instituci, to je úkol ředitele. A úkolem zřizovatele je s tím řediteli maximálně pomoci, minimálně tak, aby na to měl ředitel čas,” říká Jakub Černý, obsahový koordinátor projektu Domácí úkoly z organizace Frank Bold.
Změny odspodu fungují. Důležité je začít
Cest, jak zlepšit české školství, existuje řada. Vše důležité ale začíná u lidí, jejich starostí a problémů, pro které je potřeba najít řešení. Od podpory ředitelů přes ostatní personál až k plnému rozvoji potenciálu všech žáků. Organizace zapojené v iniciativě Domácí úkoly již dříve představily dílčí cíle na celonárodní úrovni, dnes se zaměřují na komunální úroveň a přímo na zřizovatele škol. “Pro školství se toho dá hodně udělat na místní úrovni a mnozí zřizovatelé toho opravdu hodně dělají. Příklady z praxe ukazují, že vliv a pomoc zřizovatele je zásadní a vše začíná byť drobnými krůčky. Expertní doporučení se vyplatí nejen školám, ale i jednotlivým obcím. Důležité je začít!” vysvětluje Černý.
Autorskými organizacemi výzvy Domácí úkoly jsou Česká rada dětí a mládeže, EDUin, Nadační fond Eduzměna, Otevřeno, Učitel naživo, Učitelská platforma a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání. Koordinátorem projektu je Frank Bold Society.
Sedm investic, které se obcím vyplatí:
|
Kompletní znění doporučení včetně odkazů vedoucích na zevrubnější informace naleznete na du2021.cz/7investic
Další podrobnosti v příloze.
JM ŠKOLY | portál o školství v Jihomoravském kraji | © 2007 - 2022 Vzdělávací institut pro Moravu | Zásady zpracování osobních údajů
realizace dat