Vloženo: 20.08.2013 Autor: Oldřich Vybíral / Oddělení vzdělávání

Pozvánka ke studiu logopedie a informace o proběhlém vzdělávání logopedů v roce 2012.

Informace o vzdělávacím programu

„Specializované vzdělávání logopedů ve školství“

 Začátkem června 2012 byl ukončen tříletý projekt specializovaného vzdělávání logopedů ve školství.  Vzdělávací program, jehož organizátorem byla Asociace logopedů ve školství, byl určen pedagogickým pracovníkům – speciálním pedagogům, logopedům – absolventům magisterského studia speciální pedagogiky se zaměřením na logopedii. Projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl zaměřen na prohloubení a rozšíření odborných znalostí potřebných pro samotný výkon logopedické péče ve školství. Zabýval se procesem diagnostiky, diferenciální diagnostiky, symptomatologie postižení řeči, tj. okruhu příznaků daného postižení, jeho příčin, postupů při stanovení a uplatňování odpovídajících intervenčních, reedukačních, speciálně pedagogických – logopedických postupů k odstranění nebo zmírnění příznaků řečového postižení, které omezují dítě v procesu komunikace.  Projekt byl určen pro 50 logopedů pracujících ve školských zařízeních z celé České republiky.

Studium se dělilo na 6 semestrů (modulů). Prvních pět se skládalo s odborných přednášek a praktických ukázek a byl věnován vždy jedné z oblastí narušené komunikační schopnosti. Šestý semestr byl určen pro vypracování závěrečné práce a na přípravu k ústní zkoušce.  Každý modul měl rozsah 50 hodin a probíhal v Brně nebo v Praze.

Přední odborníci pracující ve školství a zdravotnictví nejen z České republiky, ale i ze Slovenska a USA se s účastníky podělili o své znalosti a zkušenosti. Po absolvování každého  semestru byl předán  sborník přednášek k dané tematice.

Projekt se zaměřil na závažné poruchy komunikačních schopností. Mezi ně patří poruchy řeči systémového charakteru, zejména vývojová dysfázie. Těžkou poruchou je i dysartrie, která se v dětském věku se týká většinou jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Pozornost byla věnována i poruchám sluchu a vrozeným vývojovým vadám – palatolalii. Poslední odborný semestr přinesl nové trendy v diagnostice a terapii poruchy plynulosti – balbuties (koktavosti). Každý modul v sobě zahrnoval teoretická východiska, pohledy a přístupy logopedů, psychologů a lékařů. Přinesl mnoho praktických ukázek a postupů jak diagnostických, tak i terapeutických. Na závěr každého semestru účastníci navštívili pracoviště, které se danou problematikou zabývá(ZŠ a MŠ logopedickou na Veslařské ulici v Brně, Rehabilitační ústav v Kladrubech, Střední, základní a mateřskou školu pro sluchově postižené v Olomouci,  Fakultní nemocnici v Brně – Bohunicích, dětské oddělení Kliniky popálenin a rekonstrukční chirurgie a logopedické centrum Asobi v Bratislavě).

Specializované vzdělávání bylo ukončeno začátkem června 2012 v Brně, kdy účastníci složili ústní zkoušku a odevzdali závěrečnou práci. Logopedi získali osvědčení o absolvování celého vzdělávání. Vzdělávací program umožnil všem zúčastněným rozšířit si znalosti v oboru. Velkým přínosem byl zejména lékařský pohled, jejich vyšetřovací metody a postupy. Stejně tak nás obohatily praktické rady a náměty při práci s dětmi s narušenou komunikační schopností. 

Garantem vysoké odborné úrovně je realizační tým projektu v čele s Mgr. Alexandrem Bednářem, předsedou Asociace logopedů ve školství, Mgr. Miladou Kondlerovou, ředitelkou ZŠ a MŠ logopedické v Brně a doc. PaedDr. Jiřinou Klenkovou, PhD, členkou katedry speciální pedagogiky PdF MU v Brně.

Související dokumenty